ma 17 jan 2022
Elk talent is welkom. Niet alleen de spreekwoordelijke witte raven, maar ook talent met grijs haar, kleurrijk talent of talent met een beperking. Van een virtuele evenwichtsoefening tot focus op welzijn en een aanhoudende war for talent. Deze trends zullen ook in 2022 opduiken in het landschap van werk, HR en rekrutering.
1. War for talent
De jobmarkt draait op volle toeren, en dat lijkt zo te blijven. Volgens een recente Europese studie van HR-adviseur SD Worx staat het aantrekken van nieuw talent op 1 bij de grootste HR-uitdagingen voor 2022. De war for talent zal blijven opspelen, zeker in typische knelpunten als zorg- en technische jobs. Ook de demografische evolutie speelt mee, want in verschillende sectoren en bedrijven gaan meer mensen met pensioen.
2. Welzijn voorop
Werkgevers besteden heel veel aandacht aan welzijn en gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Werknemers verwachten dat ook. Dat gaat heel breed, zoals de mentale relatie met de leidinggevende en binnen het team. Ook andere initiatieven, zoals ergonomische bureaus en leasefietsen, bevestigen de aandacht voor welzijn.
3. Evenwichtsoefening tussen virtueel en fysiek
Zowel werknemer, sollicitant als werkgever zullen ook volgend jaar een evenwicht (moeten) blijven zoeken tussen het fysieke en het virtuele. Denk aan telewerk versus de aanwezigheid op kantoor. “Hoe kleiner het bedrijf, hoe makkelijker het is om het overzicht te bewaren en flexibel te reageren rond thuiswerk”, merkt Cathy Geerts van SD Worx op.
4. Verander van job, niet van werkgever
Als de zogenaamde witte raaf niet bestaat, dan moet je die als werkgever zelf creëren en opleiden. En ook intern van job laten veranderen. Freddy Van Malderen van VDAB verwijst naar hun zogenaamde schoorsteenaanpak van de interne upgrade. “Zo trachten we de jobs, die doorgaans de minst specifieke vaardigheden vereisen, het meest vacant te houden. Wie deze jobs deed, laten we doorgroeien, zodat de onderste lagen opnieuw vrijkomen.”
5. Anders rekruteren
Meer dan klassieke rekrutering zijn ook elementen als employer branding van tel: waar sta ik voor als werkgever? Bedrijven voeren dan bijvoorbeeld medewerkers op als ambassadeurs, om bij sollicitanten het verschil te maken. Een authentiek verhaal, in woord en beeld, is dan zeker een troef.
Bedrijven zullen ook noodgedwongen moeten afstappen van hun klassieke maatstaven voor ideale medewerkers, oppert Freddy Van Malderen van VDAB. “HR-afdelingen kijken, ook bij aanwervingen, te veel naar zichzelf en in de spiegel. Ze zouden best meer naar buiten kijken en aan venster-rekrutering moeten doen. Dat betekent ook mensen uitnodigen of omarmen die niet 100% aan hun ideaalbeeld beantwoorden.” (bron: Jobat | William Visterin)
Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties
Is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ Neer
ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01
Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van TvOO.
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|