Lef volledige uitgave, 28 artikelen

 

INHOUD THEMA ‘LEF’ (MAART 2012)

  • Innovatieve bubbels, met lef vernieuwen, Naomi den Besten & Eefje Teeuwisse
  • Afspreken en aanspreken? Daan Buijs & Jayne Slot
  • Lef als sleutel voor leren, Saskia Tjepkema
  • Enkelvoud, Karin Brugman
  • Lef voor professionals, Tica Peeman

WETENSCHAP

  • Hoeveel lef is ons lief? Lidewey van der Sluis
  • Een organisatie van helden, Alexander van den Berg
  • Je kleren wassen in een rivier? Lysbeth van Silfhout
  • Promotie: Stress verhindert leren? John Taverniers
  • Promotie: Geef kennisprocessen in onderwijs ruim baan, John Taverniers

PRAXIS

  • Interview met Paul Verburgt: Minimal Management: niet voor mietjes, Inge Schats
  • NLQF zorgt voor transparantie in opleidingenmarkt, Rick van de Weg
  • Het is héél leuk als het niet meer eng is: Werken met de successpiraal: van eng naar ‘ik kan het!’ Karin de Galan
  • The rules of the game, Petra Peeters
  • Niet durven, toch doen! Lennert B.hmer & Marieke Koopman
  • De waarde van verschillen, Erik Boers & Marjo Korrel
  • Ban de hufter! Ad.lka Vendl

VARIA

  • Lef en liefde, Jolanda Botke & Rick de Rijk
  • Leren is heerlijk, Ria van ’t Klooster & Rick van de Weg
  • Interview met Tony Bingham, Ger Driessen
  • We moeten weer lef krijgen, Marcel van Bronswijk
  • Omdat je werk altijd voor gaat, Sjors van der Heide
  • Talent in ontwikkeling, Myrthe Scheenjes
  • Congresverslag, Sociale vluchtroutes, Marieke Cornelissen
  • Nieuws, Guido van de Wiel
  • App & Boeken

INLEIDING
U heeft weer een prachtig nummer in handen! Met gepaste trots durf ik te stellen dat deze uitgave veel moois en vernieuwends te bieden heeft. In dit nummer staat het thema ‘lef’ centraal, waarbij lef vooral verwijst naar moed en het betreden van niet eerder begane paden. Het is mede daardoor een uitgave over innovatief durven zijn, ook wanneer het spannend wordt of het nodig is om tegen de stroom in te zwemmen, en de moed te hebben om te zeggen waar het op staat. Dat een thema als ‘lef’ zijn aantrekkingskracht heeft, laat zich zien in de aansprekende en vaak intrigerende bijdragen die dit nummer rijk is. Zo vindt u van de hand van Rick van de Weg en Ria van ’t Klooster een boeiend interview met onze bevlogen minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In dit vraaggesprek geeft Marja van Bijsterveldt verhelderend uitleg over de wijze waarop zij de gewenste brug wil slaan tussen onderwijs en bedrijfsleven, waarmee een Leven Lang Leren naar een hoger plan getild kan worden. Tica Peeman legt in een pakkend thema artikel helder uit hoe u voor vernieuwing en bewustwording kunt zorgen als u werkt aan organisatieontwikkeling, namelijk door proactief aan de slag te gaan met situaties die u zelf wilt veranderen. Zij hanteert hiervoor een even praktisch als aantrekkelijk model, waarvan de zogenoemde LEFcirkel (de cirkel van persoonlijk leiderschap) onderdeel is. De ontwikkeling van lef loont! Om uit te durven spreken wat er werkelijk speelt en het ‘probleem achter het probleem’ te achterhalen, is moed en oprechtheid nodig. Ad.lka Vendl beschrijft in een prikkelend artikel in de rubriek Praxis een probleemcasus die onbetwist actueel is, maar vaak impliciet blijft. Hoe je van mensen helden maakt, kunt u lezen in onze wetenschapsrubriek. Op prachtige wijze weet Alexander van de Berg een verbinding te leggen tussen diverse wetenschappelijke, filosofische en praktische aspecten van moed. In elke lerende organisatie komt onherroepelijk het moment dat mensen uit hun comfortzone moeten stappen. En dan begint het echte leren pas. Leven en handelen vanuit je waarden en idealen. Authentiek zijn en trouw blijven aan waar jij voor wilt gaan en tegelijkertijd de bergen, beren, dalen en diepste angsten er gewoon durven laten zijn. Voluit leven vanuit je hart, je passie en dit vervolgens verstandig en concreet benaderen. Hart en brein in verbinding. Dat is wat lef voor mij betekent. En hoe is dat voor u? 

Audrey de Jong Hoofdredacteur
hoofdredacteur@tvoo.nl