Robots september 2018

 

INHOUD THEMA ‘ROBOTS’ (september 2018)

  • Nemen robots ons over? Sibrenne Wagenaar & Wouter Willemsen
  • Misvattingen over kunstmatige intelligentie, Jacques Koeman
  • Robotisering in de praktijk van…human resources, Sibrenne Wagenaar & Wouter Willemsen
  • Maak kennis met Beau de Biechtbot, Kirste den Hollander & Joitske Hulsebosch & Steven van Luipen
  • De donkere kanten van robotisering, Evert Pruis
  • Hoe effectief kan video zijn? Trainerstool, Mark Visser
  • Robotisering in de praktijk van… onderwijs, Sibrenne Wagenaar & Wouter Willemsen

WETENSCHAP

  • Robotisering in het digitale tijdperk, Willem Peter de Ridder
  • Is de robot de baas? Interview met Robert Went, Tineke van Kooten & Sibrenne Wagenaar
  • Robotisering in de praktijk van…leren en ontwikkelen, Sibrenne Wagenaar & Wouter Willemsen
  • Benchmark: leren en retail – Interview met Steven van Belleghem, Ria van Dinteren
  • De kracht van emoties en zintuigen, Richard van Tilborg
  • Robotisering in de praktijk van…zorg, Sibrenne Wagenaar & Wouter Willemsen
  • Promoties: ’A patient is not a car’ – Lean in de gezondheidszorg: een studie naar ‘agency’ in de ‘vertaling’ van managementconcepten, Marlieke van Grinsven
  • Creativiteit van medewerkers in organisaties activeren, Wenjing Cai
  • Robotisering in de praktijk van… auteurs, Sibrenne Wagenaar & Wouter Willemsen

VARIA

  • Menswaardig werk creëren – Interview met Judith Semeijn, Ria van Dinteren
  • Sturing op persoonlijk leiderschap, Ernst Scipio & Jol Stoffers & Anne Kleefstra
  • Column: In control met sterke teams, Mieke Reidinga
  • Media: Get Inspired!

Kraamkamer
De eerste robotbaby is geboren! Nu was dat al in 2016, maar bij het maken van dit nummer is er aan Guszti Eiben van de Vrije Universiteit Amsterdam, die aan de wieg stond van de eerste babyrobot, een prijs uitgereikt om verder onderzoek te doen. Hij wil dit met name gaan doen naar robots die kunnen helpen om kerncentrales op te ruimen. Ik weet niet hoe het jou als lezer vergaat, maar ik moest wel even drie keer slikken toen in de kraamfoto’s zag van de babyrobot.

Hij heeft het DNA van beide ouders en zijn baarmoeder was de 3D-printer. Ook al is het oud nieuws, het is de geboorte waar ik van schrik. Terwijl ik helemaal blij word bij de gedachte dat de robots in de kerncentrales worden ingezet. Ik word ook blij van robots die zorgen en die kinderen leren lezen. En mijn persoonlijke Siri vind ik ook heel fijn vooral in de auto. Wat maakt nu dat ik dan overstuur ga bij de voortplanting? Ik vermoed het idee dat iets wat wij maken ons (mensen) gaat overnemen en dat kunstmatige intelligentie zo slim wordt dat we het nakijken hebben.

Wellicht is deze angst niet terecht en al heb ik hem, wat kan ik ermee? Niet zo veel vrees ik. De robot vervult een rol in onze wereld en zal ook bij het leren steeds meer een rol spelen. Onder robot versta ik: alles wat ons technisch ondersteunt en met ons meedenkt. In de retail zien we de robot kiezen uit de voorraad waardoor we onze bestelling binnen een halve dag binnen hebben. In 46 miljoen Amerikaanse huishoudens staat een bot die het ons makkelijk maakt om apparaten te bedienen en de agenda’s van onze huisgenoten bij te houden. En op onze grasvelden is er de robotgrasmachine. Geleidelijk aan worden het er steeds meer. Alleen in de wereld van leren komen we ze nog weinig tegen. In dit themanummer vinden we de toepassingen, de voorbeelden en de achtergrondverhalen. Ik hoop dat u na het lezen van dit nummer de robot een plek geeft bij leren.