Voordelen
– Betere producten en diensten
Succesvolle organisatieontwikkeling bevordert belangrijke elementen, waaronder een hogere kwaliteit van producten en diensten. Deze resultaten zijn sterk verbonden met de motivatie van werknemers en daarom is het essentieel om de betrokkenheid van werknemers te vergroten met een goed begrip van de bedrijfsdoelstellingen.
– Gemaximaliseerde organisatieprestaties
Deelnemen aan organisatieontwikkeling zal een positieve impact hebben op zowel individuen als de organisatie als geheel, waardoor het potentieel voor elke groei wordt ontsloten. In sommige gevallen zal het bijdragen aan snellere besluitvorming of verbetering van het genereren van ideeën. Effectieve organisatie ontwikkeling resulteert in duurzaamheid op de lange termijn en zakelijk succes. Door een constant patroon van verbetering te creëren, inclusief evaluatie en beoordeling, kunnen organisaties hun prestaties maximaliseren.
– Verbeterde effectiviteit
Samen met de actieve communicatie in een organisatie zal de feedback en interactie tussen medewerkers toenemen. Deze factoren zorgen voor goede werkrelaties en voortdurende verbetering, waardoor een bedrijfscultuur van proactieve initiatieven wordt bevorderd. Bovendien vergroot een betere samenwerking de motivatie van medewerkers en resulteert dit in veelzijdige oplossingen voor zakelijke behoeften. Zo kun je bijvoorbeeld je doorlooptijd verkorten door je organisatie te verbeteren, wat natuurlijk de effectiviteit alleen maar ten goede komt.
Nadelen
– Weerstand tegen verandering
Sommige werknemers in een organisatie staan mogelijk kritisch tegenover veranderingen door middel van organisatieontwikkeling, en een gebrek aan betrokkenheid van werknemers kan leiden tot verminderde productiviteit en moreel. Als je deze medewerkers niet confronteert, kan dit na de implementatie aanleiding geven tot terugslag binnen een organisatie, en er zal een oprechte reactie nodig zijn. Houd er rekening mee dat er risico’s zijn op mislukking in de ontwikkeling van de organisatie zonder betrokkenheid van de medewerkers. In ieder geval moet de structuur van elke stap goed voorbereid zijn voor een succesvolle implementatie.
– Tijdinvestering
Het overstappen naar de nieuwe workflow vergt in sommige gevallen een tijdsinvestering. Afhankelijk van wie erbij betrokken is of wat er verandert, kan de werkefficiëntie in het veld tijdelijk verminderd zijn. Als er bijvoorbeeld een nieuw voortgangsbeheerblad wordt geïntroduceerd voor samenwerking tussen teams, kan het invoeren van informatie een tijdrovende taak zijn, die negatieve gevolgen kan hebben voor andere dagelijkse taken.
Er zijn enkele factoren waardoor organisatieontwikkeling tot aandacht in het bedrijfsleven leidt. In lijn met de flexibele werkstijl van de afgelopen jaren zijn bijvoorbeeld interne verschuivingen nodig om het potentieel van de organisatie te ontsluiten. Organisatieontwikkeling wordt daarom steeds populairder, maar heeft dus ook wat nadelen waar je rekening mee moet houden. (bron: RTV Westerwolde)