Professionals uit alle beroepsgroepen worden doorlopend geconfronteerd met nieuwe vaardigheden. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat maar liefst 70% van de medewerkers aangeeft dat ze momenteel niet over de benodigde vaardigheden beschikken voor hun huidige functie, laat staan de benodigde vaardigheden die ze in de toekomst nodig zullen hebben. Hierdoor lopen organisaties het risico dat ze niet kunnen meebewegen met de snel veranderende wereld van nu. Hoe zorgen organisaties ervoor dat hun medewerkers continu over de juiste vaardigheden beschikken?
Digitale transformatie en digitale hard skills
Organisaties moeten snel meebewegen met technologische ontwikkelingen. Medewerkers spelen een cruciale rol bij het succesvol implementeren van digitale transformaties, waarbij zowel digitale hard skills als soft skills van essentieel belang zijn.
Het verwerven van digitale hard skills vereist een investering in de ontwikkeling van vaardigheden als generative AI, cloud computing, web development, cybersecurity, analytics en datamanagement. Deze hard skills zijn onmisbaar in de hedendaagse digitale evolutie.
Een belangrijke uitdaging voor organisaties bij de digitale transformatie en de ontwikkeling van hard skills ligt in het bijhouden van het snel veranderende technologische landschap. Deze snelle veranderingen vereisen niet alleen een investeringen in training en ontwikkeling, maar ook doorlopende inspanningen om de digitale hard skills van medewerkers actueel te houden. Een risico voor organisaties van het gebrek aan digitale hard skills bij medewerkers is het verlies van concurrentievoordeel en verminderde productiviteit.
Het belang van soft skills
Naast digitale hard skills, vormen soft skills een belangrijk aspect in het succesvol doorvoeren van digitale transformaties. Het draait namelijk niet alleen om digitale hard skills, maar ook om de manier waarop medewerkers met elkaar omgaan en in staat zijn om vaardigheden zoals empathie, samenwerking en communicatie effectief toe te passen. De uitdaging met deze trend is het gelijktijdig benadrukken van digitale hard skills en soft skills, die vaak over het hoofd worden gezien.
Organisaties moeten erkennen dat het belangrijk is om medewerkers te trainen in soft skills. Het ontbreken van deze vaardigheden vormt een potentieel risico in het succesvol door kunnen voeren van digitale transformaties in organisaties.
Het is daarom van belang voor organisaties om zowel digitale hard skills als soft skills te ontwikkelen bij hun medewerkers.
Krapte op de arbeidsmarkt
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het cruciaal voor organisaties om zich te onderscheiden in de strijd om talent. Het bieden van groeikansen en trainingen aan medewerkers is niet alleen belangrijk in het aantrekken van nieuw talent, maar ook om het behouden van medewerkers. Organisaties dienen hoogwaardige leer- en ontwikkelingsprogramma’s aan te bieden om potentiële kandidaten aan te trekken en hun medewerkers te behouden die hun vaardigheden willen ontwikkelen.
Onderzoek wijst uit dat 74% van de medewerkers uit de huidige generatie op de arbeidsmarkt (Gen Z en Millennials) eerder geneigd zijn te vertrekken vanwege onvoldoende ondersteuning bij het ontwikkelen van vaardigheden. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het dus essentieel om te investeren in de ontwikkeling van huidige medewerkers.
Workforce skilling in de praktijk
Hoe implementeer je een effectieve aanpak om medewerkers fit voor de toekomst te maken? Zorg dan in ieder geval voor een aanpak die niet alleen inzicht biedt in toekomstige benodigde vaardigheden, maar ook een actieplan omvat om deze vaardigheden te ontwikkelen.
Begin met het identificeren van huidige functies en bijbehorende vaardigheden in de organisatie en doe dit aan de hand van een rol- en vaardigheden taxonomie als basis voor de rest van het project. Analyseer vervolgens de verschillen tussen de bestaande vaardigheden en de huidige behoefte. Deze analyse biedt inzichten en aanbevelingen om de huidige vaardigheden binnen de organisatie te versterken.
Kijk daarna naar interne en externe ontwikkelingen en hoe die de toekomstige vaardigheden zullen beïnvloeden. Door huidige en toekomstige vaardigheden te vergelijken, is het mogelijk om tekortkomingen, uitdagingen en risico’s te identificeren. Uiteindelijk levert deze aanpak een meerjarig plan op, waarbij leidinggevenden en HR gedurende het proces kennis en kunde ontwikkelen over workforce skilling. De aanpak is gericht op het gelijktijdig doorlopen en verankeren van workforce skilling in de organisatie.
Kortom, in een wereld die sneller verandert dan ooit tevoren is de sleutel tot succes het voortdurend ontwikkelen van de vaardigheden van medewerkers. Door te investeren in de groei van medewerkers, wordt niet alleen de retentie en aantrekkingskracht voor nieuw talent versterkt, maar blijft de organisatie ook wendbaar in een competitieve markt. Een investering in vaardigheden nu is een investering in de toekomst. (bronnen: Consultancy.nl, Capgemini | Lea Milosevic en Tom Rondhout)