Generatieve AI is doorgedrongen in alle sectoren en in verschillende bedrijfsfuncties, waardoor een verschuiving plaatsvindt in activiteiten en in bedrijfsmodellen. Dit staat in een rapport van het Capgemini Research Institute, Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors.
Bijna een kwart van de bedrijven integreert momenteel generatieve AI in een aantal van hun locaties of bedrijfsfuncties, een sterke stijging ten opzichte van 2023 (6%). Voorlopers in de adoptie van generatieve AI zijn al begonnen met het benutten van voordelen, zegt het rapport, variërend van meer operationele efficiëntie tot verbeterde klantervaring en toegenomen verkopen. Zo realiseerden organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en klanttevredenheid in het afgelopen jaar op de gebieden waar de technologie werd getest of ingezet.
In Nederland verkent 64% van de organisaties het potentieel van generatieve AI of is begonnen met enkele pilots op het gebied van generatieve AI. In 2023 had nog maar 4% van de organisaties generatieve AI-mogelijkheden ingeschakeld op een aantal van hun locaties/functies. Nu is dit percentage gestegen naar 31%. Gemiddeld hebben Nederlandse organisaties het afgelopen jaar een verbetering van 9,7% gerealiseerd in productiviteit en een verbetering van 7,7% in klantbetrokkenheid en -tevredenheid. Daarnaast is de meerderheid van 63% in Nederland bezig met het ontwikkelen van richtlijnen voor verantwoord generatief AI-gebruik.
Transformatie
“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren en organisaties zien nu al een concrete omzetgroei, terwijl ook de innovatie wordt versneld. Als gevolg hiervan zijn bedrijven, in plaats van zich alleen te richten op kostenoptimalisatie, actief op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de mogelijkheden ervan te benutten en waarde te creëren”, aldus Pascal Brier, Chief Innovation Officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Naarmate de investeringen toenemen, luidt de opkomst van complexere, autonome AI-systemen een nieuw tijdperk in van generatieve AI die van invloed kan zijn op de manier waarop bedrijven werken. Om voortgang in de toepassing van AI vast te houden, moeten organisaties een sterk datafundament leggen met duidelijke processen om gegevens in silo’s te beheren en data-integratie tussen functies mogelijk te maken. Vertrouwen, transparantie en verantwoordingsplicht zullen een centrale rol blijven spelen.”
Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het erover eens dat generatieve AI hen helpt om inkomsten en innovatie te stimuleren. Het rapport geeft aan dat er veel vertrouwen is in ‘AI-agents’ voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, codering en data-analyse. Het rapport laat echter ook zien dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en ethische transparantie te behouden bij de ontwikkeling en inzet van AI.
Versnelling
De versnelling van generatieve AI in de afgelopen 12 maanden is niet beperkt tot bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-deskundigen. Als gevolg hiervan heeft slechts 3% van de organisaties een verbod ingesteld op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek, hoewel de toepassing ervan is toegenomen. Bijna alle organisaties (97%) staan werknemers toe om generatieve AI in een bepaalde hoedanigheid te gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt aan werknemers. (bronnen: Channel Connect, Capgemini)