De wereld om ons heen verandert snel en daar moeten bedrijven zich op aanpassen om bij te blijven en (als het even kan) voorop te lopen. Medewerkers moeten daarvoor op de hoogte zijn van de laatste technieken en weten hoe ze die kunnen toepassen in hun werk. Maar niet iedereen wordt blij van de gedachte aan schoolbankjes. En hoe regel je dat medewerkers kunnen leren, terwijl bedrijfsactiviteiten al je aandacht vragen? Linda Koopmans, leerexpert bij TNO, geeft hier 5 tips.
Uit onderzoek van TNO (2023) blijkt dat leren op het werk veel voordelen heeft. Zowel voor werkgevers als de werkenden. Zo zijn werknemers bijna twee keer vaker tevreden over hun werk. Ook verbetert het leren op werk hun werkvermogen, productiviteit en betrokkenheid bij het bedrijf. Maar hoe ontwikkel je die ijzersterke leercultuur?
De gratis Quickscan Leercultuur van de website mijnleercultuur.nl geeft tips op maat over hoe je leren op het werk een gewoonte kunt maken binnen jouw organisatie. De website is opgezet door de non-profit kennisorganisatie Katapult, in opdracht van het ministerie van SZW. Hiermee wil het ministerie ondernemers ondersteunen om leren op het werk te stimuleren.
Doelen bereiken en vernieuwend blijven
“Een sterke leercultuur zorgt ervoor dat medewerkers groeien en inzetbaar blijven”, stelt Linda Koopmans, leerexpert bij TNO. “Dit helpt jouw organisatie doelen te bereiken en vernieuwend te blijven. Zo kun je beter omgaan met veranderingen en ben je klaar voor de toekomst. Leren op het werk kan al door kleine, laagdrempelige momenten.”
Groeimodel voor lerende en innovatieve organisaties
Linda Koopmans, Lilian Woudstra, Wijnand Verschuur & Karin Vinke
Lerende en innovatieve organisaties zijn onmisbaar om maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie te realiseren. In lerende en innovatieve organisaties wordt werken, leren en innoveren met elkaar verbonden, en krijgen vakmensen de ruimte om bijvoorbeeld te leren van uitdagende werktaken en om nieuwe, slimme(re) manieren van werken te ontdekken. Maar hoe breng je mensen blijvend in ontwikkeling en hoe geef je vorm aan een continu lerende en innovatieve organisatie? In dit artikel presenteren we een groeimodel dat inzichtelijk maakt hoe ‘volwassen’ elke laag in de organisatie is op het gebied van leren en innoveren. Lees er meer over in het TvOO 2024-3!
Tip 1: Vergroot de variatie in het werk
Kijk waar ruimte is om de taken van je medewerkers anders te verdelen of af te wisselen. Laat medewerkers bijvoorbeeld met andere systemen of machines werken. Of organiseer meeloopmogelijkheden op andere afdelingen. Op die manier breid je de kennis van je medewerkers uit, waardoor ze ook breder inzetbaar worden. En je creëert meer variatie in hun werkzaamheden.
Tip 2: Veranker evaluatiemomenten
Bij veel bedrijven is evalueren een onderdeel van het werk. Maar misschien liggen er kansen om die evaluatiemomenten regelmatiger in te plannen. Bijvoorbeeld door te werken met vaste momenten om te bespreken wat goed gaat en wat beter kan. Dat kan in een één-op-één gesprek of in teamverband tijdens de weekstart. Probeer deze gesprekken positief in te steken. Door het inplannen van vaste momenten zorg je ervoor dat je blijft evalueren. Ook als het druk is.
Tip 3: Steun je medewerkers bij ontwikkeling
Motiveer en coach je medewerkers bij het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Leidinggevenden spelen hierin een belangrijke rol. Misschien betekent dit ook dat de leidinggevenden binnen jouw organisatie een training nodig hebben om een goede coach te kunnen zijn.
Tip 4: Leg kennis vast
Laat je medewerkers kennis en ervaringen vastleggen. Bijvoorbeeld in een kennisbank, inwerksysteem of werkhandboek. Zo kun je kennis en ervaringen onderling uitwisselen én gaat het niet verloren. Organiseer ook momenten om die kennis en ervaringen actief met elkaar te delen. Zoals in een teamoverleg of kennissessie.
Tip 5: Blijf op de hoogte van ontwikkelingen buiten de organisatie
Houd de ontwikkelingen buiten je eigen organisatie bij. En bedenk, bijvoorbeeld in teamverband, hoe de organisatie op die ontwikkelingen kan reageren. Houd je medewerkers op de hoogte van deze ontwikkelingen via een nieuwsbrief, vergaderingen of het intranet. Eventueel kun je ook experts buiten de eigen organisatie uitnodigen om kennis te delen over bepaalde ontwikkelingen. (bron: Personeelsnet)