Actueel

Tijd voor talent: de kracht van ons onaangeboord potentieel

wo 22 mei 2013 - Guido van de Wiel

De economische crisis is duidelijk nog niet diep genoeg ingedaald. Niet in de portemonnee van mensen, niet in de mate waarin we ons moeten inspannen, niet in de mate waarin we onze talenten werkelijk hoeven aan te boren.

We hoeven nog lang niet ons maximale talent voor werk aan te boren. Degene die anders beweert, moet deze column lezen en legt daarmee zelf het bewijs bloot: je bewijst dan immers dat je tijd hebt om dit te lezen en je leest waarom ik vind dat we a) genoeg tijd hebben en b) ons talent veelal verkwanselen.

Tijd komt zo meteen. Tijd genoeg. Eerst talent. De afgelopen tien jaar heeft Gallup elk jaar weer zo’n miljoen mensen uit honderden organisaties, verspreid over meer dan 65 landen, gescoord op hun employee engagement. Zo legt Gallup deze mensen onder meer de volgende stelling voor: ‘Ik heb de kans om iedere dag te doen wat ik het beste kan’. De resultaten zijn ieder jaar weer ontstellend. Nog geen 30% van de respondenten antwoordt met “mee eens” of “beslist mee eens”. Daarnaast komt uit dit onderzoek dat degenen die antwoorden met "beslist mee oneens " en met "oneens" zich structureel niet emotioneel betrokken voelen bij hun baan. Het gaat dan zeker om meer dan de helft van alle mensen. Je zou kunnen zeggen dat mensen in 50 tot 70 procent van de gevallen zelf vinden dat hun potentieel talent onderbenut blijft.

Bij leiders van grote ondernemingen is het al niet beter gesteld. Onderzoek laat zien dat slechts 3% van het topmanagement vindt dat ze het gros van hun tijd spenderen aan die zaken die in lijn is met hun strengths. We hebben het hier over topmanagers, waarvan je zou mogen veronderstellen dat juist zij de macht hebben om zelf te bepalen wat ze doen.

Maar het draait blijkbaar niet om functie. Het draait om talent en het aanboren daarvan. Niet je functie, maar je talent bepaalt je waarde. Doen waar je goed in bent, is de “vitale” factor: vanuit de persoon zelf bezien is dat wezenlijk, vanuit bedrijfseconomisch perspectief is het lonend, vanuit de klant gezien is het de beste optie.

Wat geven mensen aan als reden dat ze niet doen wat ze het beste kunnen? Het gaat dan onder meer om: druk op de agenda’s, de volle inbox, geleefd worden, te weinig tijd.

Te weinig tijd? Huh?! In míjn vrije tijd ben ik eens gaan kijken hoe het staat met het aantal gebruikers van een aantal spelletjes die als app te verkrijgen zijn. Zo kende Wordfeud - alleen in Nederland al - op zijn hoogtepunt zeker 650.000 gebruikers, waarbij het aantal op dat moment nog steeds steeg met zo’n 20.000 spelers per dag. Farmville had in december 2009 al meer dan 72 miljoen accounts had en was daarmee toen het meest gespeelde computerspel ter wereld. Cityville haalde een volgend record met 100 miljoen spelers tegelijkertijd op één dag. Angry Birds Space werd in de eerste drie dagen dat het spel uitkwam meer dan 10 miljoen keer gedownload. Dat komt neer op 38 keer per seconde. Angry Birds wordt inmiddels maandelijks door meer dan 263 miljoen gebruikers gespeeld.

Wat heeft dit alles met het bedrijfsleven te maken? Er is door een onderzoeksbureau berekend dat alleen al Angry Birds het Amerikaanse bedrijfsleven jaarlijks 1,5 miljard dollar kost, omdat medewerkers gamen in plaats van werken. Niet je functie, maar je talent om vogels op varkens te schieten bepaalt je waarde.

Talentmanagement gaat over het aanboren van het potentieel. Maar kunnen we de verleidingen van vandaag de dag wel weerstaan? Talent krijg je mee. Je hebt het of niet. Talent is geen keuze. Maar het überhaupt aanboren ervan - en het wijselijk inzetten - wel

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter ‘managementboeken op maat’.


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image

Nog geen reacties geplaatst