Actueel

3 tips om meer te leren van fouten mislukkingen

wo 22 aug 2018

Fouten, mislukkingen, falen: het is niet leuk maar een wezenlijk onderdeel van het menselijke bestaan. Je kunt helaas niet alles voorkomen maar wat je wel kunt is zoveel mogelijk leren van fouten en mislukkingen.

Op 7 augustus vond in Londen een ‘Fishbowl’ event plaats rondom het thema leren van fouten en mislukkingen. Zo’n dertig learning & development professionals deelden hun inzichten en ervaringen om meer profijt te halen uit het leren van fouten en mislukkingen. De volgende drie conclusies kwamen uit de discussie naar boven.

  1. Vind passende taal rondom fouten en mislukkingen
    Fouten en mislukkingen hebben een negatieve klank die het delen en bespreken van fouten en mislukkingen lastig maken. Dan kun je er moeilijk iets van leren. Het gebruik van andere woorden zoals ‘experiment’, ‘pilot’, ‘iteratie’ of ‘beta versie’ kwamen ter sprake als alternatieven. Maar dat mag niet leiden tot het ‘verdoezelen’ van fouten en mislukkingen. De verantwoordelijkheid moet ook helder blijven. De kunst is om met je collega’s, in je organisatie of community taal te vinden of ontwikkelen die het leren van fouten makkelijk maakt zonder verantwoordelijkheden uit de weg te gaan.
     
  2. Leren van fouten gaat niet vanzelf: je moet er wel wat voor doen
    Fouten maken of onderdeel zijn van mislukkingen is een ding. Er van leren is nog niet iets anders. Daarvoor is het nodig tijd te creëren om even stil te kunnen staan bij de fouten. Dat geeft tijd om te reflecteren en dat is nodig om leren uit fouten te ‘extraheren’. Het pauzeren, wellicht even afstand nemen, reflecteren en extraheren zijn de stappen die nodig zijn om te leren van fouten en mislukkingen.
     
  3. Cultuur en discipline als randvoorwaarden
    De sociale omgeving waarin je acteert, kan erg belangrijk zijn of het makkelijk of moeilijk is om te leren van fouten. In een organisatie is het fijn als het leiderschapsteam een cultuur van leren van fouten mee creëert en in stand houdt. Maar net zo cruciaal is hoe mensen dicht bij je zoals een direct leidinggevende en collega’s reageren op het omgaan met fouten. Bij organisaties die bekend staan om het constructief omgaan me fouten en er maximaal van willen leren is discipline een belangrijk kenmerk. Bij Toyota zit het in de genen en zijn er niet alleen duidelijke spelregels hoe om te gaan en te leren van fouten, er is ook de discipline om dat in alle situaties te blijven doen. Ook als het verleidelijk is dat een keer niet te doen.
     

Ook het aspect van delen van je mislukkingen en hoe je ervan hebt geleerd is een heel belangrijke. Daarom aan jou de vraag: wat was een recente mislukking, wat heb je ervan geleerd en hoe heb je het gedeeld? Laat van je horen!

Een uitgebreider verslag van het Fishbowl event vind je in deze write-up Diverse andere bronnen over het leren van fouten en mislukkingen vind je in de nieuwe Learning notes.

Ger Driesen
Learning Innovation Leader bij aNewSpring


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image

Nog geen reacties geplaatst