Actueel

3 tips voor meer werkgeluk voor medewerkers

di 22 okt 2019

Steeds meer organisaties ontdekken dat het werkgeluk van hun personeel bijdraagt aan goede bedrijfsresultaten. Geluk leidt tot succes, en niet andersom. Uitzendbureau Walters People deed onderzoek onder 941 professionals binnen verschillende disciplines, waarin geprobeerd werd te achterhalen wat medewerkers nodig hebben om gelukkig te zijn in hun werk.

3 tips om hieraan bij te dragen:

  1. Bied medewerkers voldoende uitdaging

Uitdagend werk bleek de belangrijkste factor te zijn in het werkgeluk van medewerkers. Bied medewerkers een transparant carrièrepad, zodat ze precies weten waar ze naartoe werken en hoe ze hun doelen kunnen behalen. Zo blijven ze gemotiveerd, en is de kans kleiner dat ze overstappen naar een andere werkgever. Een goede tip: geef medewerkers standaard twee of drie taken waar zij nog geen ervaring mee hebben. Zo houd je je huidige medewerkers scherp, en trek je gemotiveerde, enthousiaste nieuwe medewerkers aan.
 

  1. Zorg voor een goede werk-privébalans

Draag je verantwoordelijkheid voor het welzijn van medewerkers. Een gezonde werk-privébalans is hier een essentieel onderdeel van. Zonder voldoende vrije tijd functioneren medewerkers niet optimaal en zijn ze niet gelukkig in hun werk. Ook kun je flexibele werktijden hanteren, waarbinnen medewerkers vrij zijn om hun eigen uren in te roosteren en thuis te werken. Bied medewerkers afwisseling in hun dag, bijvoorbeeld door tijdens werktijd een stevige wandeling te gaan maken of gezamenlijk sportlessen te volgen.
 

  1. Open en effectief management

De derde factor die het werkgeluk van medewerkers bepaalt, is open en effectief management. Medewerkers willen graag een goede relatie met hun manager, waarin er genoeg ruimte is om problemen op de werkvloer te bespreken. Zorg er als manager voor dat je niet alleen opdrachten uitdeelt, maar plan ook genoeg tijd in om met iedere werknemer individueel een praatje te maken. Ook in het besluitvormingsproces is transparantie het sleutelwoord. Communiceer besluiten niet achteraf, maar betrek medewerkers in het proces en geef ze de mogelijkheid om hun mening te delen. Als medewerkers het idee hebben dat ze gehoord worden en een rol hebben gespeeld in het tot stand komen van beslissingen, zullen ze deze eerder omarmen, en meer tevreden zijn met de uitkomst. (bron: HRpraktijk)


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image

Nog geen reacties geplaatst