Actueel

Deze 6 kenmerken maken een leider leuk én effectief 

dinsdag 22 augustus 2017

De perfecte leider kan een leuke werkplek creëren én zorgen voor een omgeving waarin iedereen hoge eisen gesteld kunnen worden. Maar hoe kan het dat deze bestuurder het zo goed doet? Twee Amerikaanse adviseurs gingen op onderzoek uit. Jack Zenger en Joseph Folkman onderzochten gegevens van zestigduizend leiders en maakten enkele analyses. Ze schrijven erover in Harvard Business Review.

Ze zagen dat het vermogen om leuk met een team om te gaan en tegelijk hoge eisen te hanteren een kenmerk is van leiders die over het algemeen goed beoordeeld werden. Maar er zijn niet zoveel van deze bestuurders. In de dataset ging het om een percentage van 13 procent, omgerekend 7.800 managers.

Met behulp van statistische analyse denken de adviseurs zes karaktereigenschappen te hebben ontdekt die samenvallen met een hogere beoordeling. Per onderdeel gaan ze in op hoe een succesvolle leider hiermee omgaat

  1. Communiceer duidelijk de strategie en richting
    Resultaat gedreven: Het personeel moet duidelijkheid hebben over welke kant het bedrijf op gaat en de strategie die nodig is om daar te komen.

    Sociaal gedreven: Als mensen niet meer weten wat er gebeurt, worden ze ontevreden. Bestuurders moeten duidelijk communiceren en een duidelijke richting geven.
     
  2. Inspireer en motiveer
    Resultaat gedreven: Inspireren en motiveren is één van de belangrijkste kenmerken voor een leider die het personeel beweegt om alles te geven.

    Sociaal gedreven: De meeste werknemers willen een positief verschil maken en het motiveren van iemand kan ervoor zorgen dat hij of zij dat ook doet.
     
  3. Stel hoge doelen
    Resultaat gedreven: Hoge doelstellingen kunnen ervoor zorgen dat mensen boven zichzelf uitstijgen.

    Sociaal gedreven: Als een team samen een doel behaalt dat eerder nog als onmogelijk werd beschouwd, ontstaat verbroedering.
     
  4. Straal vertrouwen uit
    Resultaat gedreven: Alleen een leider die wordt vertrouwd kan hoge doelen stellen. Bij andere bestuurders gaan werknemers er sneller van uit dat ze gemanipuleerd worden.

    Sociaal gedreven: Om vertrouwd te worden moet een leider ook bereid zijn om de opdrachten die hij geeft, zelf uit te voeren.
     
  5. Laat anderen zich ontwikkelen
    Resultaat gedreven: Als medewerkers zich kunnen ontwikkelen, betaalt dat zich op de lange termijn uit.

    Sociaal gedreven: Het ontwikkelen van andere medewerkers zorgt ervoor dat medewerkers hun leider in een gunstiger licht zien.
     
  6. Laat jezelf coachen 
    Resultaat gedreven: Een leider moet open staan voor feedback. Staat hij of zij dat niet, dan komt die kritiek ook niet en ontstaan er problemen.

    Sociaal gedreven: Leiders die vragen om feedback en daar werk van maken, worden meer gewaardeerd.

Bron: Nu.nl


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image

Nog geen reacties geplaatst