Actueel

Drie technieken om Learning Impact te vergroten

wo 23 jan 2019 - Ger Driesen

Binnen de Learning & Development community is steeds meer aandacht voor twee thema’s die elkaar mooi aanvullen. Ten eerste is dat de focus op leren die tot echte impact leidt om doelen en ambities waar te maken. Ten tweede gaat om het hanteren van een ‘evidenced based’ aanpak: benaderingen toepassen die aantoonbaar effectief zijn. In dit artikel vind je drie evidenced based technieken waarmee je learning impact kunt vergroten.

  1. Deliberate Practice
    Misschien heb je wel een van de ’10.000 uren regel’ gehoord. Het idee is dat 10.000 uren aan oefening nodig zijn om een expert te worden op een bepaald terrein. Denk aan de topsporter, een beroepsmuzikant of een medisch specialist. De ’10.000 uren regel’ is een te simpele voorstelling van zaken. In essentie gaat het om ‘deliberate practice’ een aandachtige en systematische vorm van oefenen. Hoeveel uren daarvan nodig zijn, is per situatie en soort taak heel verschillend. De kwaliteit van de oefening is belangrijker dan de kwantiteit. De combinatie van kwaliteit en kwantiteit maakt deliberte practice effectief. De aanpak van deliberate practice bestaat uit de volgende stappen:
    - Knip het proces of de handeling die je op hoog niveau wil beheersen in logische onderdelen of stappen,
    - Bepaal welk onderdeel je het minst goed beheerst,
    - Test alternatieve benaderingen waarmee het beter lukt,
    - Integreer die in je totale aanpak
    - Herhaal dit.
    Met dit proces creëer je specifieke feedback om steeds beter te worden.
    > In hoeverre bouw jij deliberate practice in jouw learning design?
     
  2. Pruning
    Liefhebbers van tuinieren weten het al. Snoeien is een cruciaal onderdeel voor een mooie tuin. Het Engelse woord voor snoeien is ‘pruning’ en het speelt een belangrijke rol bij leren. Dat leren heeft te maken met het aanmaken en versterken van nieuwe verbindingen in de hersenen is vrij algemeen bekend. Dat pruning daar ook bij hoort is minder bekend. Door de dag heen zorgen allerlei impulsen en activiteiten voor nieuwe verbindingen of het versterken van bestaande verbindingen. Maar niet alle verbindingen zijn nuttig of bruikbaar. De hersenen hebben ook een functie om tijdens onze slaap iedere keer weer een grote opruimactie te doen: prunen. Je kent wellicht het gevoel dat je hoofd aan het einde van een dag ‘vol’ zit, wat na een goede nachtrust weer voorbij is. Goede nachtrust is het belangrijkste middel om pruning effectief te laten plaatsvinden. Maar ook een dutje tussendoor helpt daarbij. Daarnaast is het effectief als je de dingen die echt belangrijk voor je zijn nog even overdenkt voordat je gaat slapen zodat je de betreffende verbindingen nog even activeert (in plaats van je favoriete Netflix serie). Zo ‘weten’ je hersenen wat ze moeten versterken en wat ze mogen opruimen.
    > In hoeverre help jij lerenden met deze inzichten?
     
  3. Chuncking
    Het is mooi dat steeds meer media varianten beschikbaar komen om informatie over te dragen. Video en VR bieden fantastische mogelijkheden. Toch neemt tekst nog altijd een belangrijke plaats in als het gaat om het overdragen van informatie voor leren. Het is belangrijk dat je tekst goed opdeelt en structureert om het leren te ondersteunen: dat heet ‘chuncking’. Simpelweg opdelen in ‘hapklare brokken’ is daarbij niet voldoende. Slim en effectief chuncken doe je op basis van de voorkennis van de doelgroep en kennis over de doelgroep. Voor wie maak je de inhoud en wat weet men al over het onderwerp? Dat bepaalt ook de omvang van de ‘chunks’ die je kunt aanbieden. Een handige volgorde kan bijdrage aan de effectiviteit. Kies je een volgorde ‘van makkelijk naar moeilijk’ of bijvoorbeeld chronologisch? Naast volgorde is de structuur van het totaal belangrijk. Hoe maak je samenhang en overzicht zichtbaar? Als laatste is ‘activeren’ belangrijk. Leren is een actief proces. Welke verwerkingsactiviteit koppel je aan welke chunck? Hoewel het idee van chuncking primair over het structureren van tekst gaat, zijn de principes ook nuttig en toepasbaar bij andere vormen van inhoud.
    > Hoe pas jij ‘chuncking’ toe als learning designer zodat lerenden zich niet verslikken?

Wil je meer lezen over deze technieken met links naar bronnen? Dat kan via deze link. Daar vind je bovendien ‘reinforcement’ als vierde techniek. Met een unieke video van B.F. Skinner over hoe hij duiven leerde pingpongen!


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image

Nog geen reacties geplaatst