Actueel

Koffie maakt tevreden, maar ontspanning maakt productief

di 14 mei 2019

Uit onderzoek blijkt dat medewerkers goede koffie en temperatuur belangrijk vinden. Productief en voldaan worden ze echter van heel andere zaken.

De zogenoemde Leesman Index beoordeelt de kwaliteit van de fysieke werkomgeving op basis van doorlopend onderzoek naar de werkbeleving van medewerkers. De uitkomst laat zien dat medewerkers een groot belang hechten aan bijvoorbeeld de temperatuurregeling op de werkplek, maar ook dat de meerderheid van ondervraagden daar ontevreden over is.

“Bekijk je dit soort uitkomsten in twee dimensies, dan trek je al snel de conclusie dat je het binnenklimaat moet verbeteren om blije medewerkers te krijgen”, zegt Gideon van der Burg, managing director Benelux bij Leesman. Maar dat is volgens hem te eenvoudig. “De vraag is wat je nodig hebt om productief te zijn op je werk.”

Door te zoeken naar kruisverbanden in onderliggende data, komt Leesman tot opmerkelijke inzichten. Van der Burg: “Als we onze database driedimensionaal maken, dan springt daaruit dat individueel geconcentreerd werken de grootste impact heeft op dingen gedaan krijgen. Maar ook op de mate waarin we trots zijn.” Wat blijkt is dat medewerkers temperatuur, daglicht of luchtkwaliteit wel belangrijk vinden, maar dat een directe relatie met productiviteit amper te vinden is. “Zaken als de temperatuurregeling leiden wel tot ontevredenheid, maar zeggen niets over productiviteit of trots.”

Luchtkwaliteit, temperatuur en daglicht zijn belangrijk en beïnvloeden onze gezondheid, onderzoek toont dat keer op keer aan, vertelt Van der Burg. “Maar wellicht kijken we niet breed genoeg. Als je niet geconcentreerd kunt werken heeft dat misschien wel een grotere impact om later een burn-out te krijgen.” De vraag is wat nodig is om de effectiviteit van medewerkers maximaal te ondersteunen.

Daarvoor is Leesman dieper gaan graven in het rapport The Workplace Experience Revolution. Op zoek naar de drijfveren achter werkbeleving en satisfactie kwamen nieuwe factoren aan het licht. Wat blijkt: de eisen die aan de werkomgeving gesteld worden, zijn afhankelijk van de soort activiteit en de aard van het werk.

Getting things done
Voor medewerkers is dingen gedaan krijgen het belangrijkst. Daarom zegt 92% van ondervraagde medewerkers wereldwijd dat geconcentreerd kunnen werken essentieel is. De tweede factor van belang is kunnen leren van collega’s. Ontspannen en pauzeren is de derde belangrijkste voorwaarde om in opeenvolgende taken maximaal productief te kunnen zijn.

Door de uitkomsten van het onderzoek naar werkbeleving langs drie assen (dimensies) te leggen, blijkt dat lekkere koffie veel doet, maar dat productiviteit, voldoening en trots afhankelijk zijn van andere factoren. Het belang van ontspanning en pauzeren springt daarbij in het oog, maar van ondervraagde medewerkers die ontspanning belangrijk vinden, zegt slechts 6 op de 10 daarvoor de mogelijkheid te krijgen.


Grafiek. ‘Workplace impact’ langs drie assen: activiteit, fysieke omgeving en geboden faciliteiten.

Poolbiljart en powernap
Vanuit facility management is de bezettingsgraad van de kantoorruimte een indicator voor kostenefficiëntie. Door het poolbiljart en de loungefauteuils aan de kant te schuiven, kun je meters winnen. Maar als daardoor de mogelijkheid voor geconcentreerd werken afneemt, daalt de productiviteit. Gebrek aan mogelijkheden voor ontspanning doen daar nog een schepje bovenop.

Onder werkdruk en de waan van de dag is ontspannen en pauzeren net zo belangrijk als de geschikte werkplek, afhankelijk van de activiteit van dat moment. "Bij een focus op kosten denk je als werkgever: dat biljart kan wel weg, want pauzeren doen ze maar in hun eigen tijd", zegt Van der Burg. "Maar om effectief te zijn heeft je geest ook ruimte nodig."

Ontspanning kent verschillende vormen. Even hangen in de koffiehoek is een gangbaar voorbeeld. Maar het kan ook een leestafel zijn of een goede zithoek voor een powernap. “Hoe je het doet hangt af van de cultuur van het bedrijf en de doelgroep. Zo wilden programmeurs bij een IT-bedrijf graag een game room.” Je moet goed kijken naar de populatie, zegt Van der Burg. (bron: Intermediair)


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image

Nog geen reacties geplaatst