Actueel

Opleiden en ontwikkelen in coronatijd: hoe doe je dat?

ma 11 mei 2020

Werknemers die de ruimte krijgen om zich zowel op persoonlijk als professioneel vlak te ontwikkelen, zitten vaak lekkerder in hun vel en presteren daardoor beter. Maar hoe pak je dit aan in coronatijd? 5 praktische tips om in deze tijd extra aandacht aan medewerkerontwikkeling te geven en werknemers te stimuleren om hun vrijgekomen tijd aan hun eigen ontwikkeling te besteden.

1. Zorg voor digitale mogelijkheden
Thuis werken heeft als gevolg dat het fysieke contact tussen collega’s automatisch vermindert. Er zijn geen praatjes bij het koffiezetapparaat meer en collega’s moeten informatie op andere plekken dan de wandelgangen zien te vinden. Als je in deze situatie extra aandacht wilt besteden aan medewerkerontwikkeling, dan is de eerste stap om ervoor te zorgen dat medewerkers die mogelijkheid digitaal hebben.
Er zijn verschillende manieren om online opleidingsmogelijkheden te faciliteren binnen je organisatie. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van losse e-learning modules waarop medewerkers zich individueel kunnen inschrijven, maar ook met behulp van een online leerplatform waarbij medewerkers meer eigen regie hebben en zelf kunnen kiezen uit een uitgebreid aanbod. Zorg ervoor dat medewerkers zo min mogelijk obstakels ervaren wanneer ze willen starten met de online training(en).

2. Activeer en stimuleer op andere manieren
Als je als organisatie hebt bepaald welke digitale leermiddelen je beschikbaar wilt stellen, is het belangrijk om na te denken over de manier waarop je medewerkers gaat stimuleren en motiveren om deze digitale oplossingen ook te gebruiken. Want waar je dat normaal gesproken misschien met fysieke activiteiten deed, moet je dit nu op afstand en dus digitaal doen.
Het is hierbij goed om je als organisatie af te vragen in welke situatie je medewerkers zich momenteel bevinden en waarom zij juist nu hun tijd zouden moeten besteden aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zijn ze bijvoorbeeld thuis komen te zitten met minder werk en hebben ze daardoor tijd over? Vinden ze het moeilijk om op afstand met collega’s te communiceren en kunnen ze een online training volgen om die skills te verbeteren? Zijn er medewerkers die het in deze tijd moeilijk vinden om goed om te gaan met hun werk-privébalans en kan een online cursus hen daarbij helpen? Of starten er binnenkort nieuwe medewerkers die niet direct aan de slag kunnen, maar al wel kunnen starten met een aantal basistrainingen op het gebied van werken in teams bijvoorbeeld? Als je weet in welke situatie medewerkers zitten, kun je daar je communicatie op afstemmen.

3. Geef je medewerkers richting
Wanneer je als organisatie kiest voor losse trainingen of een online leerplatform, is het goed om medewerkers een handje op weg te helpen. Vaak weten ze zelf niet welke onderwerpen interessant voor ze zijn, of vinden ze het moeilijk ergens te beginnen.
Naast het richting geven via je eigen kanalen, kun je ook denken aan het maken van een gepersonaliseerde bundeling van trainingen, ook wel leerlijnen genoemd. Hierbij heb je als organisatie zelf de mogelijkheid om essentiële trainingen bij elkaar te zetten en medewerkers ook in het platform zelf richting te geven. Bijvoorbeeld een coronaleerlijn met de trainingen ‘effectief thuiswerken’ en kantooroefeningen die helpen fysiek gezond te blijven.

4. Bied variabele content
Niets is leuker dan zelf kunnen kiezen, zeker als het gaat om onderwerpen waarop je jezelf gaat ontwikkelen.  Zorg daarom voor een uitgebreid aanbod aan verschillende trainingen. Zo voorkom je dat medewerkers snel uitgekeken zijn en kun je ze blijven boeien. Je kunt zowel vakinhoudelijke kennis aanbieden die belangrijk is om een bepaalde functie uit te oefenen, als trainingen die gericht zijn op de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Denk daarbij aan trainingen op het gebied van stressmanagement, gezond zijn en blijven en vreemde talen. De een kijkt liever een korte video terwijl de ander zich graag vastbijt op een uitgebreide tekst.
Denk naast de variëteit aan onderwerpen ook aan de variëteit aan vormen. Niet iedere medewerker is hetzelfde en niet iedere medewerker leert op dezelfde manier. De een kijkt liever een korte video terwijl de ander zich graag vastbijt op een uitgebreide tekst waarin alle details worden behandeld.

5. Blijf in contact
Tot slot is het onmisbaar om met je medewerkers in contact te blijven. Je kunt nog zoveel digitale mogelijkheden voor je medewerkers beschikbaar stellen, maar als je geen persoonlijk contact blijft houden om dit soort dingen onder de aandacht te brengen, blijft het voor de medewerker ontastbaar. Blijf daarom wekelijks in contact door bijvoorbeeld een telefoontje te plegen met collega’s en roep de leidinggevenden ook op om dit te doen. Zorg er daarbij voor dat het niet enkel gaat om werkgerelateerde zaken maar vraag ook eens hoe de privésituatie is en of iedereen het goed volhoudt in deze tijden. (bronnen/samengevat van: PWnet, SkillsTown)

 

 

 


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image

Nog geen reacties geplaatst