Recensie: Engage: reisgids voor veranderavonturen

Gerecenseerd door: Cristel van de Ven

vrijdag 03 november 2017

Engage: reisgids voor veranderavonturen

Auteurs: Woody van Olffen, Raymond Maas en Wouter Visser

Gerecenseerd door: Cristel van de Ven

Verandermanagement bestaat niet, zo stellen de auteurs van Engage - Van Olffen, Maas en Visser. De twee onderdelen van het woord zijn inhoudelijk in strijd met elkaar. Want daar waar veranderen staat voor avontuur en nieuwe dingen doen, is het woord management afgeleid van het Franse woord ‘ménage’ dat huishouden betekent. Management onderhoudt vooral dat wat er al is. Van Olffen, Maas en Visser schreven hun boek voor de veranderaars in ons midden: mensen die diepe organisatieveranderingen willen realiseren. Diegenen die liever op de tent (blijven) passen, zijn bij de auteurs van dit boek aan het verkeerde adres.

In het - in science-fiction-stijl vormgegeven - Engage! presenteren Van Olffen, Maas en Visser verandertrajecten als een spannende leerreis. Een reis waarop organisaties én mensen nieuwe dingen aangaan, nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe situaties onder ogen zien en bovenal nieuw gedrag gaan vertonen. De mix van veranderkundige en gedragsmatige kennis in combinatie met verbindende werkvormen als co-creatie, dialoog en actieonderzoek, maken het een handzaam (werk)boek voor iedereen die binnen de eigen organisatie iets nieuws wil uitproberen.

De belangrijkste inzichten zitten direct aan het begin van het boek. Het model van Van Olffen over beetpakken van nieuw gedrag en loslaten van oud gedrag biedt een goed analysekader om veranderkundige mislukkingen uit het verleden te duiden, en om toekomstige veranderellende te voorkomen. Het in hoofdstuk 4 gepresenteerde change canvas, bestaande uit een verhalen-, omslag- en actiebord, geeft vervolgens richting en houvast. En wanneer daarna ook nog eens expliciet aandacht wordt besteed aan het zorgvuldig samenstellen van de verandercrew, is de basis voor succesvol veranderen gelegd. De hoofdstukken daarna zijn iets minder vernieuwend en vertonen her en der wat overlap. Toch zijn ook die de moeite van het lezen waard, vooral vanwege de vele aansprekende praktijkcases en de concreet uitgewerkte werkvormen.

Wat na lezing van Engage! blijft hangen? Dat veranderen leren is. En dat elke verandering staat of valt met een leerklimaat in organisaties. En dat brengt me op een laatste overweging. Want hoewel de auteurs aan het begin van hun boek dus duidelijk stellen dat zij het schreven voor iedereen die een diepgaande verandering nastreeft, denk ik dat het voor een veel breder publiek van waarde is. Ook – of misschien zelfs juist! – voor managers.

Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam: