Actueel

Twee vereisten voor succesvol blended learning: de denkpiste en Impact Mapping

wo 10 mei 2017 - Ger Driesen

Echte vakmensen herken je door de passie voor hun beroep. Die passie is een belangrijke bron voor hun succes maar soms ook een valkuil. Learning & Development professionals willen graag leerinterventies, of zoals wij graag zeggen ‘learning journeys’, ontwikkelen. Daar zit hun ‘Wow!’.  Dat is mooi natuurlijk, maar voorafgaand aan de Wow zou er eerst een Why-moment moeten zijn. Waarom is deze leerinterventie of learning journey waar ik aan ga werken een goed idee?  Waar zou die toe moeten leiden?

De denkpiste voor de Learning & Development professional
In België gebruiken ze een mooi woord dat hier goed van pas komt. Naast ‘skipiste’ hebben zij het regelmatig over ‘denkpiste’.  Het woord ‘denkpiste’ wordt gebruikt om het spoor, de route van een denkproces aan te geven. Leren is maar zelden een doel op zichzelf, meestal is het een middel om iets anders te bereiken. Je hebt vroeger rijles genomen om legaal en veilig zelfstandig te mogen rijden en een managementtraining kies je uit om je nieuwe rol als leidinggevende effectief in te vullen. De programmeur neemt deel aan een cursus om alle voordelen van de nieuwe software op de werkplek te kunnen toepassen. Maar daarmee is de denkpiste nog niet compleet. Ieder antwoord kan weer een volgende Why-vraag oproepen om onze denkpiste wat verder uit te breiden. Waarom autorijden, leidinggeven of programmeren?

Het vinden van de juiste antwoorden op de Why-vraag
Het ontwikkelen van een leerinterventie is een oplossing maar wat is het achterliggende probleem of de ambitie? En hoe lang moet je doorgaan met Why-vragen? Om de juiste antwoorden te vinden kunnen we gebruik maken van het werk van Robert O. Brinkerhoff. Hij ontwikkelde het idee van de ‘Impact Map’ – de ideale denkpiste voor deze situatie.

Afbeelding 1: essentie van de Impact Map

De Impact Map brengt de logica in beeld hoe nieuwe of aanvullende kennis en vaardigheden zouden moeten leiden tot ander werk gedrag. Ook laat de impact map zien hoe dit tot individuele, team- en organisatieprestaties kan leiden. Is je denkpiste niet logisch? Lukt het niet de onderdelen met elkaar in verbinding te brengen? Dan is de vraag of een leerinterventie een slimme activiteit is. Misschien zijn er ook andere mogelijkheden om gedrag in het werk te veranderen zoals de inrichting van het werkproces.

Een effectief leertraject op basis van de Impact Map
De Impact Map heeft nog een ander voordeel. Brinkerhoff noemt dit ‘learner intentionality’. Hij bedoelt daarmee dat degene die met leren aan de slag gaat dat met de juiste intentie en focus kan doen wanneer hij de logica en verwachtingen van de impact map begrijpt. Zo kun je de lerende niet alleen informeren over leerdoelen maar ook over prestatiedoelen waartoe leren moet leiden. Helderheid over het nut in het grotere geheel van wat je gaat leren, waarom iets ertoe doet, is voor professionals belangrijk. Ook draagt helderheid in verwachtingen over de concrete toepassing in dagelijkse werkprocessen flink bij aan de effectiviteit van het leerproces. Daarmee is de Impact Map een dankbaar instrument. Het helpt je zowel bij het verhelderen van je denkpiste als bij het creëren van learner intentionality.

Meer lezen over twee praktijkvoorbeelden? Klik hier voor de ‘Zweedse ambulance case’ en de ‘helpdesk case’.
Op de hoogte blijven rondom de laatste trends van leren? Klik hier voor ‘Ger’s Learning Notes’   


Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image

Nog geen reacties geplaatst