Wie al zijn doelen behaalt, dwarsboomt zijn eigen succes

Actueel

ma 18 jan 2021

We stellen allemaal doelen om ze ook te halen, maar bij Google is dat helemaal niet de bedoeling. Sterker nog: wie zijn doelen behaalt, kan daar negatief op worden beoordeeld.

We houden er nou eenmaal niet van wanneer de dingen niet gaan zoals we hadden gepland. Specifieker: wanneer er wat fout gaat. Of erger nog, als we zelf fouten maken. Toch is dat helemaal niet zo erg als je denkt. Sterker nog, het maken van fouten blijkt essentieel voor het hebben van succes.

Een mooi voorbeeld daarvan is de doelstellingsmethode die bij Google wordt gehanteerd. Bij de techreus gebruiken ze de techniek van de ‘Objectives and Key Results’ (OKR’s) om te meten wat je doelen zijn en hoe je die precies meet. Je wordt geacht niet meer dan 70% van deze doelen te halen. Wie daarboven scoort, wordt daar zelfs slecht op beoordeeld. Als je namelijk consistent 100% van je gestelde doelen haalt, dan leg je je lat niet hoog genoeg.

Oncomfortabel
“Doelen moeten ambitieus zijn en mogen best wat oncomfortabel voelen”, aldus Google. Je moet je nek ervoor uitsteken, hard werken en vooral: innovatief durven te zijn. Zeker in deze tijd. Daar is geen sprake van als je veilig binnen je comfortzone blijft en het houdt bij het oude vertrouwde. Maar wat gebeurt er wanneer je daarbuiten treedt? Precies, dan kun je lang niet zo goed voorspellen wat de uitkomst zal zijn. En juist dat onbekende terrein is waar je de waardevolste inzichten opdoet en de mooiste overwinningen behaalt. En dus zeggen ze bij Google: de ‘sweetspot’ van de doelen die je voor jezelf stelt, ligt tussen de 60 en 70%.

Onderzoek aan de Universiteit van Tilburg toont aan dat het stellen van uitdagende en specifieke doelen je betrokkenheid bij het bereiken ervan vergroot, en dus de kans op succes waarschijnlijker maakt. Bij Google laten ze weten dat ambitieuze doelen het beste in mensen naar boven halen en bovendien het werk uitdagender en dus leuker maken.

Tot veel meer in staat
Het idee is dus dat wanneer je gaat bedenken wat je het komende jaar wil bereiken, je ervoor zorgt dat ongeveer een derde van je doelstellingen samenvalt met zaken die je ongelooflijk graag wil bereiken – maar die evengoed behoorlijk onmogelijk lijken binnen twaalf maanden tijd. Net als met de rest van je, realistische, doelen ga je je best ervoor doen. Blijk je over een jaar niks ervan gehaald te hebben? Geen man overboord. Maar vaker wel dan niet blijken we als mens tot veel meer in staat te zijn dan we van tevoren van onszelf verwachtten. Hanteer je deze methode en kom je wél boven de 70%? Dan weet je dat er sprake is van een buitengewone prestatie, aldus Google, in plaats van dat je te veilig binnen de bekende grenzen hebt geopereerd. En gemaakte fouten vormen maar al te vaak bouwstenen van de successen van de toekomst.

Overigens zijn er nog zat andere bedrijven die op een verfrissend welkome en constructieve manier omgaan met het al dan niet maken van fouten op de werkvloer. Zo geven ze bij accountancysoftwarebedrijf Intuit failurefeestjes en wordt er een prijs uitgereikt voor de grootste mislukking van het jaar. “Want iedere fout leert ons iets belangrijks dat aan de basis kan liggen van het volgende topidee”, aldus een van de medeoprichters.

Einstein zei het al: “Wie nooit fouten maakt, heeft nooit iets nieuws geprobeerd.” (bron: Intermediair)