Ga naar de inhoud
  • Home
  • Thema’s
  • Actueel
  • Nieuwsbrief
  • Boeken
  • Partners
  • Agenda
  • Service
    • Abonnement
    • Proefnummer
    • Adverteren
    • Kopij
  • Contact
  • Home
  • Thema’s
  • Actueel
  • Nieuwsbrief
  • Boeken
  • Partners
  • Agenda
  • Service
    • Abonnement
    • Proefnummer
    • Adverteren
    • Kopij
  • Contact

Popular Keywords

Categories

No Record Found

View All Results

Diversiteit en inclusie geen prioriteit voor organisaties

Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer staan niet in de top tien van belangrijkste beleidsthema’s van HR-professionals. Bijna de helft van de werkgevers stuurt er niet actief op. Het gros van de organisaties heeft ook niet recent onderzocht of er sprake is van een loonkloof tussen mannen en vrouwen.

Dat blijkt uit HR-Trendonderzoek van Berenschot onder bijna duizend HR-professionals in Nederland. Bij diversiteit wordt het meest gestuurd op culturele en etnische diversiteit en minder op genderdiversiteit en het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking.

Positieve uitschieters op sectorniveau zijn het openbaar bestuur en de kennisintensieve dienstverlening. Daar stuurt respectievelijk 61% en 57% actief op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Handel, transport en dienstverlening scoort met 43% het laagst, waarbij de groot- en detailhandel met 33% er het minst mee bezig is.

Het belangrijkste thema voor HR-professionals is momenteel werving en selectie. Op de tweede plaats staat ontwikkeling, scholing, inzetbaarheid en talentmanagement. Arbeidsomstandigheden- en gezondheidsbeleid is de nummer drie.

Onvoldoende tijd en kennis
De twee meest genoemde redenen waarom organisaties zich niet actief richten op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid, zijn onvoldoende tijd en kennis over hoe het aan te pakken. HR-professionals vinden het thema wel relevant, maar komen er niet aan toe door de waan van de dag en de aanhoudende druk om medewerkers te vinden én te behouden, aldus Berenschot.

Andere oorzaken zijn weinig commitment vanuit de top en het ontbreken van KPI’s. Als er wel actief op gestuurd wordt, is het vooral vanuit de maatschappelijke visie van de werkgever en het geloof dat het ten goede komt van de prestaties.

In organisaties waar actief gewerkt wordt aan het verminderen van (mogelijke) discriminatie, is men ook extra alert op teksten en diversiteit aan beelden die gebruikt worden in de arbeidsmarktcommunicatie. (bronnen: Accountant, Berenschot)

 

Contactgegevens

Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties
Is onderdeel van Uitgeverij Kloosterhof
Napoleonsweg 128A
6086 AJ Neer

  • 0475 - 60 05 55
  • info@tvoo.nl

ABN AMRO: NL38.ABNA.061.70.45.976
NL05.ABNA.060.57.41.123
KvK: 130.38280
BTW: NL8220.03.612.B01

Follow us
Twitter Linkedin
  • Colofon
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Algemene Voorwaarden
  • Abonnementsvoorwaarden
Meld je aan

Met onderstaand formulier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van TvOO.

2023

2022

2021

2020

2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

November

November

November

November

November

November

November

November

November

November

November

November

November

Oktober

Oktober

Oktober

Oktober

Oktober

Oktober

Oktober

Oktober

Oktober

Oktober

Oktober

Oktober

Augustus

Augustus

September

September

Augustus

Augustus

Augustus

Augustus

Augustus

Augustus

Augustus

Augustus

Augustus

Mei

Mei

Mei

Mei

Mei

Mei

Mei

Mei

Mei

Mei

Mei

Mei

Mei

Februari

April

April

April

April

April

April

April

April

April

April

April

April


Februari

Februari

Februari

Februari

Februari

Februari

Februari

Februari

Februari

Februari

Februari

Februari


Januari

Januari

Januari

Januari

Januari

Januari

Januari

Januari

Januari

Januari

Januari

Januari