Actueel
De noodzaak van leuk
wo 11 mei 2011 - Doeke Fennema
‘Leuk! Leuheuk! Echt leuk!’ De hele dag door plakken we dit etiket op alles wat we meemaken. Of natuurlijk het tegendeel: Níet leuk! Echt niet! Een kinderlijk woordje, gebruikt als een sterk gedevalueerde munt: je hebt er heel veel van nodig en je koopt er bijna niets voor. Een hol en inhoudsloos begrip.
Mijn partner en ik weten echter exact wat ik bedoel als ik haar bij thuiskomst vraag of ze een leuke dag heeft gehad. En hetzelfde geldt voor al die duizenden partners die elkaar op hetzelfde moment dezelfde vraag stellen: ‘leuke dag gehad?’ Als criterium om terloops ons leven (onze dag, ons werk, onze vriendschappen) te waarderen verricht leuk uitstekend werk. Zou het zo kunnen zijn dat leuk niet inhoudsloos is, maar alomvattend? Niet hol maar overvol?
Laten we dat nu eens aannemen. Wonderlijk dan toch dat opdrachtgevers mij vaak de vraag stellen: ‘Zeg, het wordt toch niet alleen maar leuk hè?’ Nee, potentiële nieuwe opdrachtgever, het wordt niet alleen maar leuk. Meer resultaat in minder tijd, dat is wat u als leidinggevende wilt en wat ik u lever, althans: waar ik de voorwaarden voor creëer. Maar al zou het alleen maar leuk worden, wat het dus niet wordt, maakt u zich geen zorgen, al zou het dus alleen maar leuk worden: wat dan nog? Wat een vreemd idee is dat, om te denken dat goede resultaten kunnen worden behaald als het vooral niet te leuk mag zijn om er aan te werken. Laten we uw eigen praktijk even als voorbeeld nemen: hoe veel vergaderingen, benenoptafelsessies, werklunches, heidagen, bureaubrede bijeenkomsten heeft u niet al belegd en bijgewoond, zonder morren, zonder plezier en zonder resultaat? Eerlijk zeggen.
Leuk: met dat ene onbeduidende woordje drukken we uit wat ons ten diepste beweegt en motiveert. Het is ieders eigen zonnetje - jouw persoonlijke energiebron. Dus vraag je niet of het soms alleen maar leuk wordt, prijs je gelukkig dat het in ieder geval leuk wordt. In al zijn banaliteit is het een noodzakelijke voorwaarde voor de groei van iedere organisatie. Die SMART functioneert in plaats van STRAM. Of, zoals Frank de Boer een half jaartje terug sprak bij zijn aanstelling als hoofdtrainer van Ajax, toch bij uitstek een resultaatgerichte onderneming: ‘Eerst maar eens het plezier terug, dan komen de resultaten vanzelf’.
Dus ik vraag u: leuke dag gehad?
Doeke Fennema begeleidt cultuur- en gedragsverandering van teams en organisaties. Als strategisch adviseur/coach, als creatief facilitator en dagvoorzitter/spreker. www.eenpluseeniself.nl
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem
Nog geen reacties geplaatst